Българските общини, особено тези, които са свързани с националната и транс-европейската пътна мрежа се нуждаят от стратегия за решаване на проблемите родени от учеличаващия се градски трафик. Отговорът на тези проблеми е въвеждането на системи за управление на трафика и увеличаване на замърсяването.
Това е и акцентът на Международната конференция в София с основната тема на дискусиите ”Нова култура на градската мобилност”. Участващите европейски експерти представят добрите практики на няколко града в решаването на проблемите със задръстванията и замърсяването на градската ни среда, европейското законодателство и изискванията на ЕС по отношение на градската мобилност и управление на трафика.
Българските общини имат ключова роля в постигането на целите на политиката на местно, национално и европейско ниво – за развитието на транспорта, икономическия растеж, опазването на околната среда (по-специално за качеството на въздуха), изменението на климата, здравето и качеството на живот.
Реалността на живота ни е бързото развитие на товарния транспорт , който за периода 1995-2006, в рамките на ЕС, се увеличава с 2,8% годишно.Желанието ни за лична мобилност води до нарастване на броя на личните автомобили с 40 % за периода 1990 – 2006г.Резултатите са видими – всекидневни задръствания и замърсяване на въздуха, който дишаме, проблеми, които ЕС се опитва да регулира с Директива 2008/50/ЕО за по-чист въздух в Европа.
Как решават тези проблеми европейските общини ?
Най-близо до постигане на решение се намира град Гьотеборг в Швеция. Хелзинки, Копенхаген, Порто, Цюрих и Атина са въвели такси за претоварване на градския транспорт. Това е идея, която от години се дискутира и няма как да се пропусне при прогнозите, които определят, че до 2025г. две трети от населението ще живее в големи градове/ над един милион жители/.
Чака ни съдбата на виенчани, които прекарват една трета от времето си в колата, за да търсят място за паркиране. Затова в от Лондон до Стокхолм се търсят начини за ограничаване на трафика, които влизат в техните центрове. Управление на мобилността на градските центрове е комплексно предизвикателство, което трябва да даде баланс за транспорта и паркинг нужди за жителите и бизнеса, пътуващите и посетителите, запазване на архитектурните забележителности в градовете.
В кои посоки се търсят решения ?
- Поддържане и подобряване на транспортната инфраструктура, т.е. поддържане на улиците, осигуряването на достатъчно паркинг места.- Поддържането и подобряването на качеството на живот на хората, живеещи в близост до транспортната инфраструктура, т.е. намаляване на отрицателните фактори: шум, замърсяване - Поддържането и подобряването на безопасността на движението.
Такова решение е разработено от Kapsch, които са изпълнила проектите си в 26 населени места чрез джойнт венчър. Системата Kapsch се използва в Рим, Болоня, Торино, Бергамо… Италия е единствената страна в ЕС, в която общините имат правото самостоятелно да въведат регулиране и прилагане на намалени трафик зони.
Колко струва разрешаването на проблема с градския трафик?
Опитът на градовете, приложили този модел показва, че вложените средства се връщат в рамките на година. Приходите се генерират от глоби за превозни средства, които влизат в зони без разрешение.
Това ни показва и необходимостта за въвеждане на електронна система за събиране на пътни такси, т.е. преминаване от винетки към пътни такси. След въвеждането на система за събиране на пътни такси в други европейски държави на приходите са се увеличават три до четири пъти. Максимата е : плащаш, колкото пътуваш, като размерът на таксата е в съответствие с емисиите на замърсители от превозното средство. Не случайно ЕК разглежда винетните такси като преходен инструмент.
В момента МРРБ организиране на тръжна процедура за консултантски услуги, за да се избере най-подходящата система за събиране на пътни такси за България. Като това се очаква да стена до 2014г.
Източник: http://akademika.bg/2011/05/%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%84%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d1%86%d0%b8%d1%8f-%d0%b7%d0%b0-%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%b4%d1%81%d0%ba%d0%b8%d1%8f-%d1%82%d1%80%d0%b0%d1%84%d0%b8%d0%ba-%d1%81%d1%8a%d0%b1%d1%80%d0%b0/